Statut jednostki
STATUT TEATRU IM. ALEKSANDRA SEWRUKA W ELBLĄGU
( ujednolicony tekst Statutu w brzmieniu nadanym Uchwałą Nr XIV/220/00 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 14 marca 2000 r. w sprawie nadania Statutu Teatrowi Dramatycznemu w Elblągu zmieniony Uchwałą Nr XII/236/07 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 30 października 2007 r. i Uchwałą Nr VI/114/11 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 19 kwietnia 2011 r. Uchwałą Nr XVIII/344/12 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 19 czerwca 2012 r. oraz Uchwałą Nr XVIII/345/12 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 19 czerwca 2012 r.)
I. Postanowienia ogólne
§1
Teatr im. Aleksandra Sewruka w Elblągu, zwany dalej „Teatrem” został utworzony na podstawie Zarządzenia Nr 51/75 Wojewody Gdańskiego z dnia 28 maja 1975 r. w sprawie utworzenia terenowego przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą „Teatr Dramatyczny w Elblągu" przejęty przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 1998 r. w sprawie wykazu instytucji o charakterze regionalnym wpisanych do rejestrów prowadzonych przez Wojewodów, podlegających przekazaniu do samorządów województw w celu ich prowadzenia, w ramach zadań własnych (Dz. U. Nr 148, poz. 971) działa w szczególności na podstawie:
1. Ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 207, poz. 1230),
2. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 Nr 142, poz.1590, z późn. zm.
3. Niniejszego statutu.
§2
- Teatr jest samorządową instytucją artystyczną, której Organizatorem jest Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
- Teatr jest wpisany do rejestru prowadzonego przez Organizatora i posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad funkcjonowaniem Teatru sprawuje Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
- Działalność kulturalna Teatru organizowana jest w oparciu o sezony artystyczne, na które ustala się plany repertuarowe. Sezon artystyczny rozpoczyna się w dniu 1 września a kończy w dniu 31 sierpnia następnego roku.
§3
-
Siedzibą Teatru jest miasto Elbląg.
-
Teatr działa na terenie całego kraju i za granicą.
II. Cele i zadania Teatru
§4
1.Podstawowym celem Teatru jest:
-
tworzenie i upowszechnianie nowych wartości kulturalnych,
-
prowadzenie edukacji kulturalnej i wychowywanie poprzez sztukę (w
szczególności poprzez sztukę teatru), -
dbałość o najwyższy poziom artystyczny widowisk, realizowanych i
prezentowanych na scenie teatru, -
upowszechnianie i prezentacja kulturalnych tradycji narodowych i
regionalnych oraz humanistycznych wartości współczesnej kultury
światowej, -
realizowanie polityki Państwa w dziedzinie edukacji kulturalnej i
wychowania poprzez sztukę — dzieci, wychowawców oraz animatorów
amatorskiego ruchu teatralnego, -
inspirowanie, inicjowanie i organizowanie w środowisku lokalnym działań
mających na celu stwarzanie dzieciom i młodzieży warunków do częstych i
różnorakich kontaktów ze sztuką teatralną, -
rozbudzanie potrzeb uczestnictwa w kulturze oraz kształtowanie gustów i
wrażliwości estetycznej widzów, -
godne reprezentowanie kultury narodowej z uwzględnieniem osiągnięć
kultury regionu na terenie kraju i za granicy,
§5
1. Do zakresu działania Teatru należy w szczególności:
-
tworzenie i prezentowanie przedstawień teatralnych repertuaru własnego,
-
prezentowanie przedstawień gościnnych oraz innych form teatralnych i para
teatralnych, -
organizowanie innych przedsięwzięć artystycznych (w formie wystaw i cykli
artystycznych), -
stwarzanie warunków środowiskowych spotkań i artystycznych konfrontacji
między innymi poprzez organizowanie konkursów, przeglądów i festiwali, -
tworzenie własnych programów edukacji teatralnej dzieci i młodzieży, stałe
ich uaktualnianie i ulepszanie we współdziałaniu ze szkołami, teatrami i
innymi instytucjami, których działalność jest związana z wychowaniem
poprzez sztukę, -
realizowanie programów edukacji teatralnej proponowanych przez inne
instytucje działające w kraju i zagranicą oraz programów autorskich osób
współpracujących z teatrem w zakresie wypracowania efektywnych form i metod edukacji teatralnej dzieci i młodzieży,
-
organizowanie warsztatów teatralnych dla wychowawców (nauczycieli) i
animatorów amatorskiego ruchu teatralnego w zakresie prowadzenia różnego
rodzaju zespołów teatralnych i recytatorskich, we współdziałaniu z
uczelniami artystycznymi, teatrami i innymi instytucjami kultury, -
tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi twórczości i talentów
twórczych
2. Teatr realizuje zadania obronne i bezpieczeństwa publicznego w zakresie
określonym przez Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego
i obowiązujące przepisy prawa.
§6
-
W realizacji zadań statutowych Teatr współpracuje z innymi instytucjami kultury, organizacjami społecznymi i kulturalnymi, takimi jak fundacje i stowarzyszenia oraz amatorskim ruchem teatralnym.
-
Teatr może organizować imprezy kulturalne na zlecenie osób fizycznych i
prawnych.
III. Organy zarządzające i nadzorujące
§7
-
Teatr zarządzany jest przez Dyrektora Naczelnego, którego powołuje i odwołuje Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego na zasadach i w trybie określonym w przepisach odrębnych.
-
Dyrektor Naczelny wykonuje swoje zadania przy pomocy maksymalnie dwóch Zastępców.
-
Zastępców Dyrektora powołuje Dyrektor Naczelny po uzyskaniu pozytywnej opinii Zarządu
Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Odwołanie następuje w tym samym trybie.
-
Powołanie Zastępców Dyrektora może nastąpić w drodze konkursu rzeprowadzonego przez Dyrektora Naczelnego.
-
W celu przeprowadzenia konkursu Dyrektor Naczelny określa regulamin konkursu oraz powołuje komisję konkursową w składzie:
1) Jeden przedstawiciel Sejmiku Województwa
2) Dyrektor Departamentu Kultury i Edukacji lub osoba przez niego upoważniona,,
3) Dyrektor Naczelny Teatru,
4) Po jednym przedstawicielu związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych działających w Teatrze.
-
Zarządzanie Teatrem można powierzyć osobie fizycznej lub prawnej.
Powierzenie zarządzania następuje na podstawie umowy o zarządzaniu
Teatrem zawartej między Samorządem Województwa Warmińsko-
Mazurskiego a zarządcą na czas oznaczony, nie krótszy niż trzy lata
(kontrakt menedżerski). Jeżeli zarządcą jest osoba prawna, umowa
powinna przewidywać, kto w jej imieniu będzie dokonywał czynności
zarządu.
§8
Dyrektor Naczelny zarządza całokształtem działalności Teatru i reprezentuje Teatr na zewnątrz. Jest odpowiedzialny za prawidłową działalność merytoryczną, finansową i gospodarczą instytucji.
§9
1. W Teatrze mogą działać organy opiniodawcze i doradcze Dyrektora Naczelnego:
-
Rada Artystyczno - Programowa,
-
Rada Programowa do Spraw Edukacji Teatralnej jako społeczny organ w
sprawach mających istotne znaczenie dla działalności w zakresie edukacji
teatralnej i wychowania przez sztukę, -
Rada Przyjaciół Teatru jako organ pomocniczy w sprawach związanych z
poprawą warunków bezpieczeństwa i remontu siedziby Teatru.
-
Rady wymienione w ust. l pkt 1-3 ustanawia i rozwiązuje Dyrektor
Naczelny. -
W skład Rady Artystyczno -Programowej i Rady Programowej do Spraw
Edukacji Teatralnej wchodzą specjaliści różnych dziedzin sztuki i innych
dziedzin wiedzy związanych z twórczością artystyczną, krytyką sztuki,
upowszechnianiem kultury oraz edukacją teatralną dzieci i młodzieży.
4. W skład Rady Przyjaciół Teatru wchodzą przedstawiciele firm,
przedsiębiorstw, spółek i banków, deklarujących wsparcie budżetu Teatru
5. Zadania, skład i tryb powoływania Rad wymienionych w ust. l pkt 1-3 określa szczegółowo Regulamin Organizacyjny Teatru.
§10
Bezpośredni nadzór nad Teatrem sprawuje Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
IV. Organizacja Teatru.
§11
Organizację wewnętrzną Teatru określa Regulamin Organizacyjny nadany przez Dyrektora Naczelnego Teatru po zasięgnięciu opinii Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz opinii działających w Teatrze organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
V. Majątek i finanse Teatru.
§12
-
Teatr prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, kierując sięzasadami efektywności ich wykorzystania.
-
Teatr działa we własnym imieniu, na własny rachunek i ryzyko, dysponując przydzieloną i nabytą częścią mienia, prowadząc gospodarkę finansową na podstawie planów działalności, z zachowaniem zasady pokrywania kosztów bieżącej działalności i zobowiązań dotacją Organizatora i innymi przychodami".
§13
1. Źródłami finansowania Teatru są:
1) dotacje od Organizatora,
2) przychody z prowadzonej działalności, w tym z działalności gospodarczej,
3) darowizny i zapisy osób fizycznych i osób prawnych,
4) środki otrzymywane z innych źródeł.
2. Organizator przekazuje teatrowi środki finansowe w formie dotacji:
1) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
2) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
3) celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
3. Do składania w imieniu Teatru oświadczeń woli a także w zakresie praw i obowiązków finansowych i majątkowych, uprawniony jest jednoosobowo Dyrektor lub jego pełnomocnik."
§14
1. Podstawą gospodarki finansowej teatru jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora. Teatr sporządza plan finansowy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
2. Teatr prowadzi rachunkowość według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§15
-
Teatr może tworzyć z zysku fundusz załogi z przeznaczeniem na wypłatę nagród indywidualnych oraz inne fundusze.
-
Szczegółowy tryb tworzenia funduszy wymienionych w ust. l oraz zasady
gospodarowania nimi określają Regulaminy ustanowione przez Dyrektora
Naczelnego Teatru.
§16
-
Teatr może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych odrębnymi przepisami.
-
Środki uzyskane z działalności gospodarczej mogą być wykorzystane
wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej Teatru.
VI. Postanowienia końcowe
§17
-
Przekształcenia, podziału i likwidacji Teatru może dokonać Sejmik Województwa Warmińsko - Mazurskiego na warunkach i w trybie przewidywanym w przepisach odrębnych.
-
Zmiany statutu mogą nastąpić w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
Publikacja dnia: 20.01.2015
Dokument z dnia: 26.08.2011
Dokument oglądany razy: 5 851